Yrker på hotell

hotellyrkerStørrelsen og kvaliteten på et hotell er avgjørende for hvilke typer kompetanse som kreves når det gjelder ansatte. For eksempel finnes det hotell som har et par personer som ivaretar mer eller mindre alle oppgaver, mens andre hotell er bedrifter med tusenvis av ansatte og milliardomsetting. Utdanningsmulighetene er mange og varierte, der alle restaurantfagene også inngår. Her er en oversikt over yrker som vi ofte finner på et hotell med en viss størrelse.

Hotelldirektør

En hotelldirektør er normalt den som har ansvaret for den daglige driften av et hotell, med arbeidsoppgaver av varierende art, alt ettersom hvilken type hotell det er snakk om, samt størrelsen på hotellet. Et lite trestjerners familiehotell i en liten by, har et helt annet behov enn for eksempel store og verdensberømte hotell som W-kjeden og Mandarin Oriental. På mellomstore hotell i Norge er de typiske arbeidsoppgavene budsjettering, økonomistyring, ansvar for de ansatte, vaktplaner, utvikling av hotellet, kunderelasjoner, salg og markedsføring. Store hotell vil gjerne ha spesifikke ansatte til deler eller alle disse oppgavene (egne selgere, markedsførere, økonomer og så videre), der hotelldirektøren har det overordnede ansvaret, på lik linje med direktører i andre typer bedrifter.

Det finnes mange utdanningsmuligheter for den som går med en hotelldirektør i magen, både i Norge og i utlandet, og man kan studere helt opp til og med doktorgradsnivå. Det er en fordel med bransjekunnskap, men en hotelldirektør trenger likevel ikke ha akademisk bakgrunn innenfor akkurat dette fagfeltet. Mange hotelldirektører har i stedet utdannelse innen generell bedriftsøkonomi, salg, ledelse, eller har tilegnet seg de nødvendige kunnskapene og kvalifikasjonene gjennom erfaring på hotell.

Resepsjonist

Resepsjonist er en egen yrkesbetegnelse, der man også finner flere, gode utdanningsmuligheter. Yrket er ikke så ulikt servitørens, og ofte har resepsjonister nettopp denne arbeidserfaringen. I tillegg til rent mellommenneskelige egenskaper, som serviceinnstilling, er resepsjonister ofte erfarne innen logistikk, økonomi, salg og markedsføring. Resepsjonisten er den som møter kundene først og sist, og har dermed et spesielt ansvar som hotellets ansikt utad. Å evne å løse problemer er en god egenskap innen dette yrket, og resepsjonisten bør ha gode kunnskaper om både hotellet de jobber på, og om tilbud og muligheter i nærheten. Personer med gode språkkunnskaper er som regel påkrevd, og i Norge forutsetter de fleste hotell at søkere om jobber som resepsjonist behersker ett eller flere språk i tillegg til norsk.

Pikkolo

Hotell med litt størrelse og kvalitet, har ofte ansatte som pikkolo. Dette er en person som tar imot gjestene før de kommer til resepsjonen, håndterer bagasje og viser gjestene til sine rom. Som med resepsjonister, forventes det ofte at pikkoloen er flerspråklig, kan guide og være behjelpelig med råd, samt yter god service og er behjelpelig med de spørsmål gjestene måtte ha.

Andre typiske yrker

Alle yrkestitlene du finner på en restaurant, er også relevante for et hotell. Store hoteller har gjerne flere spisesteder på stedet, der det tilbys forskjellige menyer. Derfor vil det som regel være behov for dyktige kokker med forskjellig ekspertise, servitører, bartendere til barene, hovmestre dersom hotellet har en finere restaurant, og så videre. Store hotell har også ofte aktivitetsledere, guider, kanskje yrkesfaglig utdannede innen helse, velvære, kunst og musikk og annet.